Препоруке за успешно учење и памћење

Место где учиш је важно.

Учите за радним столом у просторији где је тишина и где вас ништа неће ометати. То значи да мобилни телефон искључите на пар сати у току дана, као и компјутер и телевизор. Све ово може да вас омета у учењу, и да пажњу са садржаја који учите омета. Ништа нећете пропустити за тих пар сати ако не погледате шта се „дешава “ друштвеним мрежама, или на поруку одговорите касније. Учите у седећем положају, за радним столом како бисте остали будни и концентрисани.

Када да учим?

Учите када сте одморни. Одредите интервал у току сваког дана, када дођете кући из школе, ручајте и одморите, а онда почните да учите. Учите сат времена и направите краћу паузу, и опет се вратите учењу. Паузе су нам потребне због концентрације која како пролази време опада. Зато имамо одморе између часова у току сваког дана у школи. Свакодневно учење у исто време гради радне навике. Направи план учења за сваки дан, укључи паузе у свој план и себе награди нечим што волиш када испуниш планирано.

Како размишљати када приступиш учењу?

Ученици сматрају да је учење нешто што морају да раде а не виде учење као прилику да уживају, буду креативнвни и као могућност за напредовање и развој.  Истраживања су показала која нам размишљања штете када размишљамо о учењу и пре него што почнемо са истим. Ево примера штетних размишљања и примера кориснијих мисли.

Избегавај размишљања као што су „Имам много да учим и мало времена ја никада нећу стићи“ и покушај да размишаљаш овако „Можда немам довољно времена да научим све али истрајаћу у томе да учим, боље него да не радим ништа“.

„Увек добијем лошу оцену и све упропастим“, а објективније размишљање је „Нисам успео/ла прошли пут, шта могу да урадим да следећи пут не буде тако“.

Избегавај да себе поредиш са другима, твоје могућности су јединствене и разликујеш се од других.

Како да учим?

1.Почетни преглед градива

У овој фази се упознајемо са садржајем онога што ћемо читати, поглављима или поднасловима, графиконима, сликама, резимеом.

2. Подвлачење

Сада подвлачимо оно што је најважније у лекцији. Не треба подвлачити целу лекцију већ кључне речи или делове реченица. Поента је да оно што је важно буде визелно истакнуто.

3. Постављање питања на основу наслова и/или поднаслова лекције

Можда су ти се у току прегледа градива јавила нека питања, то је добро за концентрацију, јер ћеш у току читања целог градива одговарати на та питања. Ако се нису сама  јавила, сад је тренутак да их поставиш. Нпр.: “Који проблем ова лекција решава?“

 4. Прављење скице лекције или резимеа

Уколико сте навикли да сами препричавате лекцију у овој фази то урадите, извуците најбитније идеје лекције.

5. Препричавање својим речима

У овој фази се присећаш главних идеја и препричаваш их, својим речима. Ако си подвлачио то може да ти помогне. Ово није преслишавање! Ако ниси запамтио добро или разумео прочитај још једном.

6. Провера и обнављање лекције и поглавља

Када завршиш с понављањем градива, погледај скицу/резиме и крени с преслишавањем али без гледања. Можеш да се преслишаваш и на крају мањих целина (поглавља), ако ти је лакше, али на крају целог градива обавезно.

Технике памћења или мнемотехнике

Ово су специфичне менталне стратегије за побољшање памћења имају јединствен циљ а то је да нам олакшају памћење и усвајање информација. Принцип на којем ове стратегије функционишу је сасвим једноставан и базира се на идеји да се бесмислени садржаји претворе у смислене, односно да се нове и непознате информације доведу у везу с нечим већ познатим како би се лакше запамтиле. На тај начин настају асоцијације које се складиште у дугорочном памћењу, стога их је теже заборавити. То значи да се мнемотехнике ослањају на претходно научено.

Акроними и акростихови

Акроними и акростихови служе за информацијекоје се памте помоћу кључних речи. Акроним је измишљена комбинација слова, обично почетних слова сваке речи коју треба да запамтимо (САД је акроним од Сједињених Америчких Држава).

Ево примера: ЈИЗ или подела словенских језика на –јужнословенски. Источнословенски и Западнословенски језик. Или сви хемијски  елементи који се налазе у човековом телу Mg CHOPINKS CaFe.

Акростих је измишљена реченица у којој свако прво слово сваке речи треба да подсети на идеју коју треба запамтити. Нпр. Ефикасно Гради Дунавску Брану-треба запамтити ЕГДБ. Техника римовања

Згодна техника за памћење формула али и других ствари. Треба направити неки стих, нешто што се римује. Нпр: формулу за акцелерацију из физике можете запамтити кроз стих : Мала моја дајем ти на знање, сила маси даје убрзање.

Елаборирано кодирање

Ова техника се користи тако што се од почетних слова онога што треба да упамтимо формира занимљивија реченица. Рецимо да желимо да запамтимо планете сунчевог система: Моја Врло Знатижељна Мајка Је Увек Свима Набрајала Планете-Меркур, Венера, Земља,Марс, Јупитер, Уран, Сатурн, Нептун, Плутон.

Или формула E=mc2Ајнштајн мирише цвета два.

Меморијске собе

Ова метода се занива на томе да одаберете неки простор који често користите и кроз који стално пролазите, а затим одређене појмове или ствари поређате визуелно на одређена места. Тај простор може бити ваша соба, кућа, учионица..

Картице са питањима и одговорима

Направите сами питања на картицама, а на другој страни запишите одговор. ДОк путујете аутобусом ка школи или другом месту, док негде чекате извуците папире са питањима и покушајте да дате одговор. Можете исто да урадите са пријатељем, рецимо да вам он прочита одговор, а ви покушајте да одговорите. Ако сте заборавили поново прочитајте шта сте написали.

Објасни оно што си научио некоме ко о томе не зна

Док понављате градиво на глас, без гледања у лекцију или резиме пробајте да испред себе замислите некога ко о томе не зна ништа, а ваша улога је да му обасните тако да оно што сте научили та особа разуме.

Направи мапу ума

Мапе ума представљају начин да се пуно информација стави на један лист папира, да се на добар начин организују белешке. Могуће је чак и целу књигу сумирати на такав начин, олакшавајући себи да се касније присетимо свих главних ствари, без великих освртања на детаље. У томе и јесте поента. Наш мозак воли да памти само кључне идеје и кључне речи. Како се цртају мапе ума? Најпре се црта центар мапе ума, који треба да представља кључни појам, кључну идеју, или још боље, цртеж главног појма. Сувишно је рећи да једна слика вреди хиљаду речи и да ће наш мозак последње заборавити, а прво се сетити неке слике или цртежа. Мапа ума, у суштини, садржи асоцијације мисли које проистичу или се везују за централну тачку. Из централне слике се гранају остале теме, које могу да се даље гранају у мање важне појмове.

Мапе ума је осмислио психолог Тони Бузан. Ево неких корисних линкова како би више сазнали о мапама ума и како да их правите (https://www.youtube.com/watch?v=agSV0viM2Pg  https://www.youtube.com/watch?v=MNQU50Yg4ao )

Јелена Јовковић, психолог

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *